jettegeuke.reismee.nl

werken in de schapenstal!

Maandag 12 december was mijn eerste werkdag! Niet wetende wat ik moest verwachten zat ik vol spanning in de auto naar het werk. De reis duurde ongeveer 45 minuten. Eenmaal aangekomen bij de schapenstal, hebben ze mij alles laten zien wat ze precies doen en hoe alles te werk gaat. De scheerders beginnen met het scheren van de schapen. Ik ben de eerste week begonnen met vegen. Niet met een gewone bezem, maar met een plastic onderkant anders blijft al het wol plakken. Je moet altijd zorgen dat de werkplek van de scheerder zo ‘schoon’ mogelijk is anders kunnen ze niet goed werken. Als de schaap is geschoren wordt de wol op een bepaalde manier opgepakt en wordt het naar een tafel gebracht. Hier wordt de wol op een bepaalde manier over de tafel gegooid zodat er niks dubbel zit. Op de tafel worden de zijkanten van de wol gecontroleerd en de smerige stukken worden eraf gehaald. Zodra dit is gedaan gaat de wol naar een andere tafel en wordt er gekeken naar de kwaliteit van de wol. Ik vond het best interessant allemaal, ik had namelijk geen enkel idee dat dit zo werkte.

Mijn eerste bezigheid was de eerste week alleen maar vegen. Je moet echt rennen, omdat soms scheerders te gelijk klaar zijn en de plaats schoon moet zijn. De eerste 2 dagen waren echt wennen en vermoeiend omdat 5 scheerders best veel is. Na 3 dagen was het werk klaar in deze schuur en zijn we naar een andere gegaan van dezelfde organisatie. Deze schuur zag er heel anders uit. De scheerders stonden nu op een boarding, dit maakte het vegen en het oppakken van de wol veel gemakkelijker! In de tweede week werd mij geleerd om een wol op te pakken. Best lastig, want een gemiddelde geschoren wollenvacht ligt rond de 8,5 kilo. En omdat ik dus 0.0 spierballen heb vond ik dit zwaar en erg lastig. De volgende dag mocht ik weer gewoon vegen. De dag mocht ik weer af en toe een wol oppakken en op de tafel gooien, beetje jammer dat dit 9 van de 10 keer mis ging, maar voor de afwisseling was het goed want alleen het vegen vond ik saai worden en mijn dagen waren heeeel erg lang. Want je staat 's morgens om 5 uur op en je bent rond een uur of half 7 weer thuis. De laatste 2 dagen voor ik naar Sydney ging, was ik erg aan het twijfelen of ik dit werk wel leuk vond, omdat het echt heel zwaar is, je rent de hele dag, de wol is erg zwaar vooral wanneer je het op tafel moet gooien. Je moet namelijk veel druk zetten anders valt de wol uit elkaar. De dag erna mocht ik ook af en toe aan tafel staan, dit vond ik tot nu toe het leukste werk. Maar ik ben nog steeds aan het twijfelen… ik wil namelijk iets doen wat ik echt leuk vind, en tot nu toe vind ik dit werk echt helemaal niks aan, maar om nu gelijk al op te geven….. lastig. Ik heb besloten om het nog even aan te zien en ondertussen een klein beetje verder te kijken naar wat anders, als ik dan wat tegen kom kan ik altijd nog wat beslissen! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden hoe alles te werk gaat! Ik zal nog een paar foto’s bijvoegen van de laatste schuur waar ik in heb gewerkt!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active