jettegeuke.reismee.nl

Springbrookfarm

Ik leef weer!! Na een week lang geen bereik te hebben, wat best wel lekker was eigenlijk ben ik weer terug in de bewoonde wereld, tot nu toe. Mijn week op Springbrookfarm was heeeel erg leuk! Ook heb ik verschillende namen gekregen omdat ze mijn naam lastig vonden om uit te spreken, oke hier komen ze: Jeti ( een auto van skoda ofzo?) , Skoda, Wilma (omdat ik op een nicht van een trainer leek) hahah dit waren ze. Springbrookfarm is een trainingsboerderij waar je allerlei vaardigheden leert. Maandag morgen zijn we optijd vertrokken uit Noosa, wat een geweldige plaats was dit! Na een reis van 3 uur kwamen we aan op de boerderij. De mensen die werkte op de trainingsfarm stelden zich voor en er was gelijk een hele huiselijke sfeer. Maandagmorgen voordat we begonnen met werken kwam er een man van de bank, om ons dingen uit te leggen en ons de pasjes te geven, dit had ik allemaal al geregeld in Nederland. Toen was het 1 uur en kregen we een lekkere lunch, namelijk brood met een burger. Was echt lekker! Hierna konden we beginnen aan onze training. Maandag middag heb ik quad leren rijden en op een trekker gereden. Ik vond dit erg leuk om te doen, maar het achteruit rijden met de trekker met een aanhanger er achter was best lastig hahaha, maar voor de eerste keer met een aanhanger vind ik dat ik het nog best goed heb gedaan! Dinsdag heb ik op een crossmotor leren rijden, wat gelijk helemaal goed ging (kreeg zelfs een compliment ;p). Hierna hebben we een hele koers afgelegd over de farm. Wat een steile bulten zeg, maar het ging gelukkig allemaal goed! Had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden dat motorrijden! In de middag zijn we naar de boerderij gegaan van onze trainer (Alan) die vlak naast de trainingsfarm zat. Op de meeste boerderijen staan veel bomen, en om dat Australië een droog land is en weinig water valt, branden en kappen ze veel bomen omdat deze veel vocht onttrekken uit het land, waardoor het gras niet wil groeien. Dit was onze taak deze middag, in 40 graden met een lange broek en een blouse met lange mouwen en een hoed moesten we bomen omzagen en deze opzij leggen voor de bulldozer, my gosh wat een zwaar werk was dat zeg! En wat veel spinnen :o. Spierballen heb ik ervan gekregen hahahah. Later kregen we een ritje over zijn land, wat erg eng was omdat de paden slecht waren en erg steil. Maar wat een prachtig uitzicht elke keer. Woensdag mochten we eindelijk paardrijden, wat was dit leuk! Alleen had ik een erg vervelend paard die heel erg sloom was, liever lui dan moe. Eerst moesten we een paar rondjes lopen en laten zien wat we konden. Hierna zijn we naar de koeien gegaan en moesten we ze naar een andere wei brengen, wat een gave ervaring! Te paard vee drijven. ’s Middags hebben we met de schapen gewerkt. De trainers hadden 2 honden, die de schapen opdreven en opsloten in een soort van kooi (weet de naam niet meer). We hebben geleerd hoe we de schapen moesten vangen en meeslepen. Best een lastig werkje, omdat de schapen meer wegen dan dat ik weeg en ze best sterk zijn, maar het is me wel gelukt! We moesten de schapen ook leren om ze een soort van injectie in de mond te geven, dit was niet zo moeilijk. Hierna heeft de trainer (Phil) ons een ritje gegeven over Springbrookfarm met weer erg steile bulten. Donderdag heb we geleerd om hekken te repareren en draden strakker te spannen. Dit vond ik echt het minst leuke van de hele week, het was weer super warm, volop zon met lange kleren aan en het was gewoon een rot klus om te doen, maarja het hoort er wel bij. Gelukkig vond onze trainer (Alan) het ook te warm om nog meer te doen. Na de middag nam hij ons mee om weer een ritje te geven over een ander stuk van zijn boerderij. Dit keer gingen we naar een stuk waar we uitzicht hadden over heel zijn boerderij, wat groot en mooi! Helaas heb ik geen foto’s gemaakt omdat ik geen broekzakken heb. Maar de plaatjes zitten goed in mijn hoofd. Het uitzicht is net een voorkant van een kaartje. Nu zijn we alweer aangekomen op de laatste dag. Gelukkig was het vrijdag een stuk koeler, met af en toe een beetje regen en eindelijk een keer geen zon. De laatste dag was het hoogte punt omdat we de kudde weer bij elkaar gingen drijven, dit keer stond de kudde op een plek wat moeilijk te bereiken was, we gingen te paard en gingen over de meest steile en bijna onbegaanbare stukken. En het was soms lastig om de kudde bijeen te houden. Want dan gaat er weer een koe uit de kudde en loop een berg op. Het ging alleen heel anders dan je vaak op televisie ziet. Hier zie je meestal dat alles heel erg snel gaat, maar dit gaat stapwaarts anders wordt de kudde onrustig en kunnen ze zich bezeren, vooral omdat er veel kleine kalfjes waren. Toen we na ongeveer 3 uur weer aan zijn gekomen bij de ‘kooi’ hebben we ze daar ingeplaatst. Hierna moesten we de paarden afzadelen en weer schoonmaken. Toen dit klaar was moesten we de koeien een injectie over de rug spuiten tegen allerlei soorten dingen. De kudde moest in tweeën worden gesplitst en werden gescheiden. Hierna werd deze groep elke keer in groepen van 4/5 koeien in een ander stuk hek geplaatst. Hier moesten de kalfjes van de koeien worden gescheiden. Eerst ging het allemaal goed. Totdat er iemand werd aangevallen door een koe en toen wilde zij niet meer, toen moest ik erheen om te helpen. Ik wilde helpen, maar omdat de rest niet met mij mee liep werd ik ook aangevallen door dezelfde koe. My god wat was dit eng. Ik deed erg voorzichtig, we moesten het opnieuw proberen alleen nu was ik een beetje bang haha. Uiteindelijk was het gelukt en moest ik weer terug naar de plek waar de kalfjes van de moeder werden gescheiden. Hier stond dus ook weer die enge koe. En toen we ze in een cirkel wilden drijven werd de koe weer erg vel en drukte mij weer bijna plat tegen de railing. Nu was ik er zat van en heb ik overlegd of ik de anderen die de koeien een injectie over de rug gaven mocht helpen. Uiteindelijk is het allemaal gelukt. Dit was het laatste wat we moesten doen en toen was onze trainingsweek klaar. Hierna hebben we ons klaar gemaakt en de tassen gepakt. Wat betreft het werk dat ik aangeboden kreeg deze week, dat was maandag. Ik kreeg een aanvraag of ik wilde werken op een boerderij met schapen, wat het werk precies in houdt dat weet ik nog niet. Maar ik weet wel dat ik niet op 1 plaats blijf maar van boerderij naar boerderij ga. De plaats waar ik aankom is Nyngan, dit ligt in de staat New South Whales. Mijn trip begint vrijdag om 5 uur met een 3 urige busrit naar Brisbane.

Reacties

Reacties

Ellen

Hoi Jette wat een avontuur????fijn voor je dat je het mooi hebt daar. Op naar de schaaapjes wel makkelijk als je niet kan slapen:) kan je ze tellen. Geniet ervan en ik zie uit naar je volgende avonturen. Gr Ellen.

Arnica

Hey Jette.Wat een leuke spannende .
Avontuurlijke dingen mee.Het is een heel mooie land.
Geniet er van.En veel plezier.
Gr Arnica

Leonie

Wat super gaaf!!! Al zoveel ervaringen opgedaan en dingen gezien. En dit is nog maar het begin ????. Ook wel leuk dat je niet steeds op dezelfde farm blijft lijkt me. Zie je ook meer van de regio. Heel veel plezier en succes. Ik kijk uit naar je volgende blog!!! Erg leuk om te lezen en een beetje deelgenoot te worden van je avonturen ????.

Groet,
Leonie

Josephien Averes

Jette wat een prachtig verhaal, blijf genieten.

José masselink

Ha Jette, je bent al echt een stoere cowboygirl zo te horen. Je moet nog wel een keer een foto sturen te paard met hoed op. Dat wil ik wel eens zien!! Wat heb je al veel meegemaakt in 1 week, heel mooi om te lezen. Op die wilde koe na!!???? geniet van dit grote avontuur!!! Groetjes oet haarbig

Irma

Ha Jette,gaaf dit avontuur van jou te lezen je hebt al verschillende dingen in korte tijd beleefd op naar t volgende,geniet en we blijven je volgen groetjes Irma Tubbig.

Ben

Ra ra ra waar heeft ze dat motor rijden van?????

Mam

Van haar moeder????????

Cindy

Hoi Jette,
Wat ontzettend gaaf om je avonturen te lezen.
En wat heb je al veel gedaan in 1 week!
Heel veel plezier nog.
Groetjes

Ben

Ra ra ra waar heeft ze dat motorrijden van?????

Irma

Jette wat een leuk verhaal. Blijf je volgen sheepgirl ????

Gerard

Ha Kanjer mooi dat je er zo van geniet. Maar wees voorzichtig en kiek goat ut????????????????????

Marian

Supër dat je het zo naar je zin hebt.... Veel plezier... xxx

Annet

Hoi Jette, wat stoer wat je allemaal doet. Kan het beeld van zo'n tenger wichke tussen die dolle koeien zo voor de geest halen.
Veel plezier en ook ik blijf je verhalen lezen. Wat jammer dat het bij jou 40 graden is...stuur er maar 10 hier op aan, dan is het bij jou 30, warm genoeg toch? en hebben we hier ook wat minder kou...

Rita

Wat leuk Jette wat beleef je leuke dingen vind het leum om te leze geniet ervan

Oma

Oma vindt het een mooi verhaal en je moet vooral voorzichtig doen.

Jolanda

Hee Jette! Super mooi zo te lezen! Als je moet schapen scheren, dan krijg je pas echt spierballen....wordt hard werken. Veel plezier en succes!

Groetjes Philip en Jolanda

Ellen Haring en Rony Masselink

Spannend allemaal. Veel plezier!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active